Kartuzy to ważna stacja kolejowa, zlokalizowana w malowniczym mieście Kartuzy, które znajduje się w województwie pomorskim.
Ten punkt komunikacyjny odgrywa istotną rolę w lokalnym transporcie, łącząc mieszkańców oraz turystów z innymi regionami kraju.
Ruch pasażerski
Analizując ruch pasażerski na stacji kolejowej w Kartuzach, można zauważyć zmienne tendencje związane z liczbą pasażerów korzystających z transportu kolejowego w różnych latach.
Rok | Codzienna wymiana pasażerów |
---|---|
2017 | 2 000 do 3 000 |
2022 | 500 do 699 |
Przytaczane dane wskazują na określony zakres liczby pasażerów, co może być interesującym tematem do dalszych badań i refleksji nad rozwojem tej stacji.
Historia
Historia stacji kolejowej w Kartuzach sięga końca XIX wieku. Ustawą pruskiego parlamentu z dnia 25 maja 1883 roku zapoczątkowano budowę linii kolejowej prowadzącej z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz, a oficjalne otwarcie stacji miało miejsce 1 listopada 1886 roku. Dalszy rozwój sieci kolejowej przyniósł uruchomienie 11 listopada 1901 roku linii do Kościerzyny, która miała długość 32,7 km. Nowa linia kolejowa łącząca Kartuzy z Lęborkiem powstała na podstawie ustawy pruskiego parlamentu z 2 maja 1900 roku, a jej otwarcie miało miejsce 4 października 1905 roku.
Planowano również utworzenie połączenia do Wejherowa przez Przodkowo i Kielno, jednakże wybuch I wojny światowej uniemożliwił realizację tego projektu. Choć wojna nie zniszczyła infrastruktury kartuskiej, to 8 lutego 1920 roku nastąpiła zmiana nazwy z niemieckiej „Karthaus” na nową – „Kartuzy”. W okresie międzywojennym stacja świadczyła usługi przewozowe do takich miejscowości jak Gdańsk, Gdynia i Hel.
W rezultacie budowy magistrali węglowej z Bydgoszczy do Gdyni, stara linia z Kościerzyny do Somonina została rozebrana, a nowa trasa została poprowadzona m.in. przez Skorzewo, co obecnie jest częścią linii kolejowej nr 214. W czasie II wojny światowej nazwę stacji zmieniono na „Karthaus Westpreußen”, jednak w 1945 roku przywrócono wcześniejszą polską nazwę. Niestety, budynek dworca, w wyniku bombardowań, uległ zniszczeniu.
W 1953 roku powstał nowy budynek dworca w stylu socrealistycznym, ale już 29 maja 1994 roku zawieszono przewozy osobowe na odcinku Pruszcz Gdański – Kartuzy. Dalsze zmiany miały miejsce w 2000 roku, kiedy to 23 czerwca zawieszono kursy pociągów osobowych na trasie Kartuzy – Lębork. Zmiany w ruchu kolejowym były kontynuowane, aż do 1 lutego 2003 roku, kiedy to ostatnie połączenie z Somonina do Kartuz również zostało zawieszone z powodu nierentowności.
W 2010 roku wznowiono przewozy osobowe do Trójmiasta w formie sezonowych, weekendowych połączeń do Gdyni, jednak już w 2014 roku połączenie to przestało funkcjonować. W maju 2015 roku rozpoczęła się modernizacja stacji, która obejmowała m.in. wymianę nawierzchni oraz budowę nowego peronu, a 1 października 2015 roku uruchomiono codziennie kursy z Kartuz do Gdańska, odbywające się bez konieczności zmiany kierunku jazdy.
O co kolejny krok w rozwoju infrastruktury, 29 maja 2016 roku Gmina Kartuzy ogłosiła przetarg na budowę węzła przesiadkowego. Realizacja tego projektu, szacowanego na około 26 milionów złotych, rozpoczęła się w listopadzie 2016 roku, kiedy to rozebrano dotychczasowy budynek dworca. W jego miejscu stanął nowy obiekt, otwarty 26 czerwca 2018 roku, który otrzymał nagrodę za najlepszy dworzec w konkursie „Dworzec Roku”. Ponadto, od 2022 do 2023 roku przeprowadzona została przebudowa układu torowego w Kartuzach.
Infrastruktura
Na stacji kolejowej zlokalizowanej w Kartuzach znajdują się dwa perony, które otaczają cztery krawędzie peronowe. Przy drugim peronie istniał budynek nastawni oznaczony jako Ky. Co więcej, między peronem a nieczynnymi toaletami można dostrzec zachowany żuraw wodny, co świadczy o historycznym znaczeniu tego miejsca.
Od listopada 2021 roku na nowo stworzonym torze położonym pomiędzy dworcem autobusowym a parkingiem, można oglądać odrestaurowaną lokomotywę Ty2, która przyciąga uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Wzdłuż torów oraz ulicy Kolejowej znajdują się różnorodne budynki mieszkalne związane z infrastrukturą kolejową oraz imponująca wieża ciśnień. Dodatkowo, stacja szczyci się niszczejącą nastawnią, umiejscowioną obok wiaduktu, który przebiega przez ulicę 3 Maja. W obrębie stacji znajdują się też: kanał oczystkowy, obrotnica, oraz pięciostanowiskowa hala wachlarzowa, która jest częścią miejscowej parowozowni.
Warto zauważyć, że w latach 1934–1939 stacja nosiła nazwę Parowozowni Pomocniczej Kartuzy, podczas gdy w latach 1939–1945 stała się podległą lokomotywownią Gdańska-Południa (Bw Danzig Vbf), znaną jako Lokomotywownia Kartuzy (Lokbf Karthaus Westpr).
Przypisy
- Kończą się prace przy stacji Kartuzy i przy nowej łącznicy pod miastem. rynek-kolejowy.pl, 28.09.2023 r. [dostęp 03.10.2023 r.]
- 12 listopada – korekta rozkładu jazdy pociągów. plk-sa.pl, 03.11.2023 r. [dostęp 03.11.2023 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Do Kartuz znów można dojechać pociągiem na peron tymczasowy. rynek-kolejowy.pl. [dostęp 16.05.2023 r.]
- PLK szykują dobre podróże z Gdańska do Kartuz. plk-sa.pl. [dostęp 16.05.2023 r.]
- Ewa Karendys Wygodniejszy dojazd do PKM. W Kartuzach otwarto nowy dworzec z węzłem integracyjnym.
- Kartuzy. Burmistrz o tym, jak będzie wyglądał nowy dworzec i teren wokół niego.
- Magda Dzienisz: Kartuzy. Trwa wyburzanie starego budynku dworca. expresskaszubski.pl. [dostęp 26.11.2016 r.]
- Magda Dzienisz: Kartuzy. Gmina ogłosiła przetarg na budowę dworca kolejowego. expresskaszubski.pl. [dostęp 26.11.2016 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Justyna Sudakowska: 130 lat kolei w Kartuzach. gazetakartuska.pl. [dostęp 26.11.2016 r.]
- PKM dojechała do Kartuz. rynek-kolejowy.pl, 01.10.2015 r. [dostęp 01.10.2015 r.]
- Wykaz kas i automatów biletowych. skm.pkp.pl. [dostęp 22.12.2015 r.]
- linia Pruszcz Gdański – Łeba: historia i parametry. kolej.one.pl. [dostęp 27.06.2008 r.]
- a b D29-229 „Pruszcz Gdański – Łeba”. Kaszubskie Linie Kolejowe. [dostęp 18.06.2008 r.]
- Wojciech Koliński: Kartuzy 1. kolej.one.pl – Kartuzy. [dostęp 18.06.2008 r.]
- a b Filip Dybowski: Stacja Kartuzy. [dostęp 18.06.2008 r.]
- Ryszard Ciemiński: Album Kartuski. Gdańsk: Oficyna WydawniczaGraf, 1991, s. 99. ISBN 83-85130-28-4.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Chaczkar w Kartuzach | Nadleśnictwo Kartuzy | Cartusia Kartuzy | Lądowisko Kartuzy-Szpital | Muzeum Kaszubskie im. Franciszka Tredera w Kartuzach | Aleja Filozofów w Kartuzach | Galeria RefektarzOceń: Kartuzy (stacja kolejowa)