Kartuzy (stacja kolejowa)


Kartuzy to ważna stacja kolejowa, zlokalizowana w malowniczym mieście Kartuzy, które znajduje się w województwie pomorskim.

Ten punkt komunikacyjny odgrywa istotną rolę w lokalnym transporcie, łącząc mieszkańców oraz turystów z innymi regionami kraju.

Ruch pasażerski

Analizując ruch pasażerski na stacji kolejowej w Kartuzach, można zauważyć zmienne tendencje związane z liczbą pasażerów korzystających z transportu kolejowego w różnych latach.

RokCodzienna wymiana pasażerów
20172 000 do 3 000
2022500 do 699

Przytaczane dane wskazują na określony zakres liczby pasażerów, co może być interesującym tematem do dalszych badań i refleksji nad rozwojem tej stacji.

Historia

Historia stacji kolejowej w Kartuzach sięga końca XIX wieku. Ustawą pruskiego parlamentu z dnia 25 maja 1883 roku zapoczątkowano budowę linii kolejowej prowadzącej z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz, a oficjalne otwarcie stacji miało miejsce 1 listopada 1886 roku. Dalszy rozwój sieci kolejowej przyniósł uruchomienie 11 listopada 1901 roku linii do Kościerzyny, która miała długość 32,7 km. Nowa linia kolejowa łącząca Kartuzy z Lęborkiem powstała na podstawie ustawy pruskiego parlamentu z 2 maja 1900 roku, a jej otwarcie miało miejsce 4 października 1905 roku.

Planowano również utworzenie połączenia do Wejherowa przez Przodkowo i Kielno, jednakże wybuch I wojny światowej uniemożliwił realizację tego projektu. Choć wojna nie zniszczyła infrastruktury kartuskiej, to 8 lutego 1920 roku nastąpiła zmiana nazwy z niemieckiej „Karthaus” na nową – „Kartuzy”. W okresie międzywojennym stacja świadczyła usługi przewozowe do takich miejscowości jak Gdańsk, Gdynia i Hel.

W rezultacie budowy magistrali węglowej z Bydgoszczy do Gdyni, stara linia z Kościerzyny do Somonina została rozebrana, a nowa trasa została poprowadzona m.in. przez Skorzewo, co obecnie jest częścią linii kolejowej nr 214. W czasie II wojny światowej nazwę stacji zmieniono na „Karthaus Westpreußen”, jednak w 1945 roku przywrócono wcześniejszą polską nazwę. Niestety, budynek dworca, w wyniku bombardowań, uległ zniszczeniu.

W 1953 roku powstał nowy budynek dworca w stylu socrealistycznym, ale już 29 maja 1994 roku zawieszono przewozy osobowe na odcinku Pruszcz Gdański – Kartuzy. Dalsze zmiany miały miejsce w 2000 roku, kiedy to 23 czerwca zawieszono kursy pociągów osobowych na trasie Kartuzy – Lębork. Zmiany w ruchu kolejowym były kontynuowane, aż do 1 lutego 2003 roku, kiedy to ostatnie połączenie z Somonina do Kartuz również zostało zawieszone z powodu nierentowności.

W 2010 roku wznowiono przewozy osobowe do Trójmiasta w formie sezonowych, weekendowych połączeń do Gdyni, jednak już w 2014 roku połączenie to przestało funkcjonować. W maju 2015 roku rozpoczęła się modernizacja stacji, która obejmowała m.in. wymianę nawierzchni oraz budowę nowego peronu, a 1 października 2015 roku uruchomiono codziennie kursy z Kartuz do Gdańska, odbywające się bez konieczności zmiany kierunku jazdy.

O co kolejny krok w rozwoju infrastruktury, 29 maja 2016 roku Gmina Kartuzy ogłosiła przetarg na budowę węzła przesiadkowego. Realizacja tego projektu, szacowanego na około 26 milionów złotych, rozpoczęła się w listopadzie 2016 roku, kiedy to rozebrano dotychczasowy budynek dworca. W jego miejscu stanął nowy obiekt, otwarty 26 czerwca 2018 roku, który otrzymał nagrodę za najlepszy dworzec w konkursie „Dworzec Roku”. Ponadto, od 2022 do 2023 roku przeprowadzona została przebudowa układu torowego w Kartuzach.

Infrastruktura

Na stacji kolejowej zlokalizowanej w Kartuzach znajdują się dwa perony, które otaczają cztery krawędzie peronowe. Przy drugim peronie istniał budynek nastawni oznaczony jako Ky. Co więcej, między peronem a nieczynnymi toaletami można dostrzec zachowany żuraw wodny, co świadczy o historycznym znaczeniu tego miejsca.

Od listopada 2021 roku na nowo stworzonym torze położonym pomiędzy dworcem autobusowym a parkingiem, można oglądać odrestaurowaną lokomotywę Ty2, która przyciąga uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów.

Wzdłuż torów oraz ulicy Kolejowej znajdują się różnorodne budynki mieszkalne związane z infrastrukturą kolejową oraz imponująca wieża ciśnień. Dodatkowo, stacja szczyci się niszczejącą nastawnią, umiejscowioną obok wiaduktu, który przebiega przez ulicę 3 Maja. W obrębie stacji znajdują się też: kanał oczystkowy, obrotnica, oraz pięciostanowiskowa hala wachlarzowa, która jest częścią miejscowej parowozowni.

Warto zauważyć, że w latach 1934–1939 stacja nosiła nazwę Parowozowni Pomocniczej Kartuzy, podczas gdy w latach 1939–1945 stała się podległą lokomotywownią Gdańska-Południa (Bw Danzig Vbf), znaną jako Lokomotywownia Kartuzy (Lokbf Karthaus Westpr).

Przypisy

  1. Kończą się prace przy stacji Kartuzy i przy nowej łącznicy pod miastem. rynek-kolejowy.pl, 28.09.2023 r. [dostęp 03.10.2023 r.]
  2. 12 listopada – korekta rozkładu jazdy pociągów. plk-sa.pl, 03.11.2023 r. [dostęp 03.11.2023 r.]
  3. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  4. Do Kartuz znów można dojechać pociągiem na peron tymczasowy. rynek-kolejowy.pl. [dostęp 16.05.2023 r.]
  5. PLK szykują dobre podróże z Gdańska do Kartuz. plk-sa.pl. [dostęp 16.05.2023 r.]
  6. Ewa Karendys Wygodniejszy dojazd do PKM. W Kartuzach otwarto nowy dworzec z węzłem integracyjnym.
  7. Kartuzy. Burmistrz o tym, jak będzie wyglądał nowy dworzec i teren wokół niego.
  8. Magda Dzienisz: Kartuzy. Trwa wyburzanie starego budynku dworca. expresskaszubski.pl. [dostęp 26.11.2016 r.]
  9. Magda Dzienisz: Kartuzy. Gmina ogłosiła przetarg na budowę dworca kolejowego. expresskaszubski.pl. [dostęp 26.11.2016 r.]
  10. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  11. Justyna Sudakowska: 130 lat kolei w Kartuzach. gazetakartuska.pl. [dostęp 26.11.2016 r.]
  12. PKM dojechała do Kartuz. rynek-kolejowy.pl, 01.10.2015 r. [dostęp 01.10.2015 r.]
  13. Wykaz kas i automatów biletowych. skm.pkp.pl. [dostęp 22.12.2015 r.]
  14. linia Pruszcz Gdański – Łeba: historia i parametry. kolej.one.pl. [dostęp 27.06.2008 r.]
  15. a b D29-229 „Pruszcz Gdański – Łeba”. Kaszubskie Linie Kolejowe. [dostęp 18.06.2008 r.]
  16. Wojciech Koliński: Kartuzy 1. kolej.one.pl – Kartuzy. [dostęp 18.06.2008 r.]
  17. a b Filip Dybowski: Stacja Kartuzy. [dostęp 18.06.2008 r.]
  18. Ryszard Ciemiński: Album Kartuski. Gdańsk: Oficyna WydawniczaGraf, 1991, s. 99. ISBN 83-85130-28-4.

Oceń: Kartuzy (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:24